Leerarrangement

Na een spetterende opening van vorige week met allerlei sport en spel workshops, zijn we deze week echt begonnen met het leerarrangement. Een leerarrangement is een inhoudelijk leerproject waar kinderen een aantal weken aan werken. Binnen dit leerarrangement ontwerpen de kinderen van unit 3 workshops voor de kinderen van unit 2. Ze gaan de komende weken aan de slag met allerlei uitdagingen. Daarbij kun je denken aan de juiste informatie zoeken, samen een planning maken, een presentatie maken, een flyer of poster maken. Uiteindelijk geven ze een presentatie over hun sport en geven ze een workshop aan de kinderen van unit 2. Ook de inschrijvingen en het overleg regelen ze zelf. Hierin ondersteunen wij, als leerkrachten van unit 3, de kinderen. Ze hebben gekozen voor een sport en zijn op basis van de sporten ingedeeld in groepjes. Kinderen werken de komende weken klassenoverstijgend. Er zijn een aantal momenten in de week wanneer kinderen aan dit leerarrangement mogen werken.

Voor de kinderen noemen we dit overigens een brede opdracht. De kinderen hebben vooraf de doelen en stappen gekregen. Dit maakt het inzichtelijk voor ze en worden er verwachtingen geschept. Kinderen weten wanneer de brede opdracht af moet zijn. Er komen nog criteria lijsten voor de presentatie en workshop. Dit helpt de kinderen om meer verdieping en kwaliteit in het eindproduct te krijgen.

Het werken met leerarrangementen past goed bij de visie van onze school, onze profilering op ICT gebied en de 21st century skills. Deze worden samen met inhoudelijke domeinspecifieke doelen geïntegreerd in een leerarrangement. Zo leren kinderen hoe het menselijk lichaam bij een aantal sporten werkt, wat conditie is en hoe je fit kunt blijven maar ook hoe bepaalde apps of tools werken om een presentatie te maken. Daarbij kun je denken aan een videoscribe, prezi, PowerPoint of iMovie. Hieronder vind je de Prezi die ik heb gemaakt om de brede opdracht te presenteren aan de kinderen.

Padlet

Vandaag, vrijdag, hebben de kinderen met een nieuwe tool gewerkt. Een tool is een website of app die kinderen kunnen gebruiken om leerinhouden eigen te maken. Deze tool is te vinden op www.padlet.com en het is in feite een digitaal prikbord. De manier waarop ik hem als leerkracht inzet is tijdens taallessen, bijvoorbeeld spelling of woordenschat. Kinderen surfen dan naar de goede website en kunnen zelf digitale ‘post-its’ achterlaten. Een voorbeeld van de padlet die we vandaag gebruikt hebben is hier te vinden. Je kunt alle zinnen van de kinderen lezen, erg leuk! Ook in de tweet hieronder zie je in een oogopslag wat je met deze tool kan.

Ik merk dat de kinderen enthousiast zijn omdat ze de zinnen en teksten van elkaar kunnen lezen. Hierdoor ontstaat er een mooie dialoog in de kring tussen leerlingen en leerkracht en leerlingen onderling. Hoe schrijf je nu bepaalde woorden? Wat bedoelen kinderen met bepaalde woorden? Ook leren kinderen van elkaar, niet iedereen heeft immers een grote woordenschat. Het is ook een hele efficiënte manier om opmerkingen, vragen en meningen te verzamelen over een bepaald idee of onderwerp. Ik ga deze tool nog zeker vaker inzetten.

Kinderboekenweek

Woensdag is de kinderboekenweek officieel begonnen. We hebben de kinderboekenweek per klas met ouders van de OR geopend. Er werd vrolijk gedanst in de klas op het lied van kinderen voor kinderen ‘klaar voor de start’. Dit was een trigger voor de kinderen om na te denken over dromen en sporten. De kinderen hebben een schrijfopdracht gekregen. Ze gaan schrijven over het volgende: ‘Ik droom ervan om kampioen te zijn in…’

Ook zijn we donderdagmiddag naar het wijkcentrum in de Heyhoef geweest om in samenwerking met de bibliotheek een voorstelling bij te wonen van Thijs Goverde. Ik noem het een voorstelling omdat hij allerlei leuke dingen bedacht had. De kinderboekenschrijver doet zelf aan capoeira en liet dit ook aan de kinderen zien, hij is ook cabaretier en de nodige grappen en typetjes kwamen ook voorbij. De kinderen vonden het erg leuk, dat laten de foto’s in het fotoalbum wel zien. Hieronder nog een foto die ik deze week op twitter heb geplaatst.

Author: Meneer Jos

Jos is 28 jaar en werkt op basisschool Klinkers. Hij schrijft over apps en webtools en allerlei bijzonderheden die hij meemaakt als 'man voor de klas'. Daarnaast werken de kinderen van unit 3 als journalist voor het digitaal persbureau en schrijven artikelen over onderwerpen die hen bezighouden.

Share This Post On

1 Comment

  1. Ik vind het erg leuk om op deze manier te kunnen lezen wat de kinderen de afgelopen week allemaal geleerd en gedaan hebben…

    Post a Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *