Ontdekken, proberen en leren

En alweer een week verder in het schooljaar 2013-2014. Een week vol mooi onderwijs, speciale gebeurtenissen en vooral ook veel ontdekt, uitgeprobeerd, geleerd en gehoord. Een blog met hopelijk wat inspiratie en ideeën voor ouders en leerkrachten. Een inspiratieblog (iBlog). Deze week laten we de laatste zaken aan bod komen van dit kernconcept. Het kernconcept macht en regels sluiten we woensdag 25 september af met ouders. Via Facebook en een aparte mail zijn jullie op de hoogte van de tijden en opzet. De kinderen hebben vandaag ook een uitnodiging meegenomen die ze zelf hebben gemaakt. Ik ben benieuwd hoeveel ouders er zullen komen.

Weekoverzicht

In het fotoalbum van week 6 staan weer een hoop foto’s van deze week. Een aantal mooie beelden in dat album over wat we deze week hebben meegemaakt. Ik gebruik de schoolweken dan als nummer voor het album. Maandag en dinsdag zijn de kinderen bezig geweest met moeilijke woorden rondom dit kernconcept. Bijvoorbeeld; wat is een protocol, en wat is nu precies de regering? Juffrouw Monique had deze les maandag gegeven, de kinderen gingen daarna meteen aan de slag. Eerst mochten ze de betekenis bij het woord zoeken en daarna hebben ze er memory mee gespeeld. De kinderen waren gelijk betrokken bij de opdracht. De foto’s spreken voor zich.[singlepic id=2399 w=320 h=240 float=center]

Maandag zijn we begonnen met rekenworkshops, dat zijn klassenoverstijgende workshops binnen het vakgebied rekenen. Je kunt je voorstellen dat in een groep met 25 leerlingen er veel niveauverschillen zijn. Dat is een gegeven, wij proberen zoveel mogelijk bij de onderwijsbehoeften van de kinderen aan te sluiten. Dat betekent dan ook dat sommige kinderen meer oefening nodig hebben en sommige kinderen juist meer uitdaging. Binnen die workshops doen we meer recht aan de niveauverschillen en proberen we kinderen, op welk niveau dan ook, uit te dagen. In het fotoalbum een aantal mooie foto’s van deze workshops. In mijn groep komen de kinderen uit groep 6 die een plusschrift en rekentijger gebruiken. Dat doen we elke maandag. Ze krijgen dan feedback op hun werk, instructie over de nieuwe opdrachten en kinderen leren van elkaar. Op de foto’s in het fotoalbum kun je zien hoe we dit vormgeven, klik daarvoor hier. Dinsdag heeft Marie-José met de kinderen gewerkt aan een videoclip en hebben ze buiten de tafels geoefend op een leuke manier.

Succes met ouders

Maandagmiddag zijn Jos, Angela, Tineke Bogers en Noortje naar een boekpresentatie geweest. Het boek ‘Succes! met ouders’ werd daar officieel gepresenteerd, één van de auteurs heeft Angela vorig jaar gesproken en bevraagd als directeur over het thema ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie. Emilie heeft daarna ook mij als leerkracht geïnterviewd en een aantal ouderroutines overgenomen. Een ouderroutine is een betekenisvolle, herkenbare, terugkerende activiteit die door professionals wordt ingezet met een vooraf bepaalde bedoeling om de ouderbetrokkenheid te vergroten en ontwikkeling van kinderen te stimuleren (www.succesmetouders.nl, 2013). Op Klinkers mogen ouders elk jaar in de groep komen kijken, als gastspreker in de groep komen (zoals Hein Eikenaar laatst), houden al enkele groepen ieder jaar een Kanjerkring en zijn er een aantal groepen die een weblog bijhouden. Dit zijn voorbeelden van ouderroutines die leerkrachten bij ons op school inzetten om de ouderbetrokkenheid en -participatie te verhogen. Het was erg leuk om Emilie weer te spreken en Noortje was heel trots dat ze het boek officieel in ontvangst mocht nemen. Op de foto kun je zien dat ik het een beetje spannend vond. Ik had wel mogen lachen.. Tineke en Noortje hebben ook bijgedragen aan het boek door hun ervaringen te delen over het klassenbezoek. We hebben als school een exemplaar gekregen en ik heb er zelf ook een aangeschaft. Vind je het leuk om hier eens in te bladeren, hij staat in de klas klaar om gebruikt te worden.

Ouderbetrokkenheid

De presentatie van maandag, en het boek, heeft mij ook aan het denken gezet. Er zijn een aantal routines die ik als leerkracht gebruik om de ouderbetrokkenheid en -participatie te verhogen in mijn groep. Onder andere het gebruik van dit weblog en twitter is daar een voorbeeld van. Die werden ook mooi in het boek toegelicht. Ook stonden er in het boek verdiepingsslagen die ik nog kan maken met deze ouderroutines, die waren voor mij erg welkom.

De kanjerkring zal ook dit jaar weer worden gehouden in onze groep. Vorig jaar hebben juffrouw Nicole en juffrouw Kim ook een kanjerkring gehouden, ze waren erg enthousiast. Het is een terugkerende activiteit die ik ieder jaar bewust inzet. Het doel is dat ouders elkaar en de kinderen beter gaan begrijpen. Ook leren de kinderen om met andere volwassenen te praten en te delen. Dit ga ik met een aantal andere collega’s vormgeven en daarvan krijgen jullie binnenkort wat meer informatie. De kanjerkring met ouders wil ik het liefste rond oktober/november houden. Dan hebben de kinderen even kunnen wennen en het is mooi om deze routine in het begin van het jaar in te zetten.

Nieuwe leerling

Woensdagmiddag hadden we bezoek in de klas. Thijs komt van basisschool de Blaak. Hij komt vanaf maandag in groep 6 bij ons in de groep. De kinderen vonden het erg leuk en ze hebben hem goed geholpen. David was zijn maatje voor de middag en die heeft al meteen veel dingen over de groep aan Thijs uitgelegd. Thijs vertelde mij dat hij het heel leuk vond. Ik ben blij dat hij bij ons in de groep komt, welkom!

Tagxedo

Vrijdag hebben de kinderen van groep 5 met behulp van www.tagxedo.com een woordschilderij gemaakt. Via Twitter heb ik er al één gedeeld. De rest hangt op de deur van ons lokaal. De kinderen waren erg enthousiast en hebben hard gewerkt, sommige kinderen hadden wel 100 woorden met sch- en schr- gevonden. Het doel hierbij was om zelf woorden met sch- en schr- te zoeken na mijn instructie over de categorie. Kinderen bedenken dan allerlei woorden, samengestelde woorden zoals handschrift maar ook ezel- en kikkerwoorden (open en gesloten lettergreep) zoals schapen en schrikken. Mooi om die diversiteit aan woorden en dus woordenschat bij kinderen te zien. Een voorbeeld van een woordenschilderij vind je hieronder.

Weblog & twitter

Vandaag weer van een aantal ouders te horen gekregen, en gelezen, dat ze ons via twitter zijn gaan volgen. Leuk om te horen en een goede ontwikkeling omdat je dan nog makkelijker en praktischer informatie tot je kan nemen. Ook maakt dat het communiceren met elkaar makkelijker.

De kinderen hebben deze week weer fanatiek aan het weblog gewerkt. Julian heeft een stuk geschreven over PSV – Ajax, Merel over de gevonden dinosaurusbotten in Amerika, Diesel over het drakenbootfestival, Pjotr over de stichting Gijsje Eigenwijsje en Pépé over Wlilem 2 tegen jong PSV.  Kortom de journalisten zijn weer druk bezig geweest. En meer artikelen zullen volgen. We gaan binnenkort aan de slag met een plan van aanpak die de kinderen in het begin van de week invullen over het artikel dat ze gaan schrijven.

In de workshop van Hein Eikenaar hebben de kinderen gehoord dat ze zichzelf vijf belangrijke vragen stellen tijdens het schrijven van een artikel. We gaan hier binnenkort wat meer verdieping in aanbrengen. Dat wil ik doen met een plan van aanpak. Zo wil ik de kinderen bewuster na laten denken wat ze schrijven, waarom en voor wie. Komende tijd volop nieuwe uitdagingen. Met een mooie slogan die ik tegenkwam in het boek Succes! met ouders wil ik graag het weekend ingaan. Fijn weekend!

 Succes begint waar de anderen opgeven en jij doorzet.

Author: Meneer Jos

Jos is 28 jaar en werkt op basisschool Klinkers. Hij schrijft over apps en webtools en allerlei bijzonderheden die hij meemaakt als 'man voor de klas'. Daarnaast werken de kinderen van unit 3 als journalist voor het digitaal persbureau en schrijven artikelen over onderwerpen die hen bezighouden.

Share This Post On

1 Comment

  1. Bedankt voor dit inspirerende artikel, mijn vrouw staat ook voor de klas…zal het haar zeker laten lezen!
    Zelf heb ik er ook van genoten, al ben ik geen docent maar een goochelaar…heel wat anders…maar ook een leuk vak!

    Post a Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *